Crossroads of Modernism

Thomas Flierl, Eduard Kögel, Robert K. Huber, (eds.)

China – Crossroads of Modernism. East-West Encounters in 20th Century Architecture

Modernism did not only take place in Europe, but also in multiple variations in East Asia. For example, Chinese students in the West came into contact with the themes and transformed them after returning home. This book brings together selected perspectives from China and (mainly) Germany that discuss the mutual influence.

Bauhaus & China

SCUT Lecture

The Bauhaus and China: encounters, influences, references 

 

Lecture at SCUT Guangzhou

4 December 2019

Bauhaus 100

Bauhaus 100

Bauhaus and new objectivity in architecture 

 

Erwin Broner Ibiza

Kögel, Eduard (2019). Erwin Broner’s Exile in Ibiza. The Transformation from Vernacular to Avant-garde in Architecture. In: Burcu Dogramaci/Kerstin Pinther (Eds.), Design Dispersed (212-231). Bielefeld: transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839447055-012

 

Eduard Kögel: Erwin Broner’s Exile in Ibiza.

The Transformation from Vernacular to Avant-garde in Architecture

The German architect and artist Erwin Broner had to flee from the National Socialists and came to Ibiza for the first time at the end of 1933. Like other refugees, such as the Dadaist Raoul Hausmann or the writer Walter Benjamin, he studied the traditional architecture of the island. In the 1940s Broner and his second wife, Bauhaus graduate Bella Ullmann, worked in the Hollywood film industry. At the end of the 1950s he returned to Ibiza with his third wife and designed his own house there, which is of particular importance for the discourse on Ibiza’s architectural culture. Later he built houses and studio buildings in the countryside and on the outskirts of the city, or renovated existing buildings in the old town. His approach starts from the existing situation and changes it with simple means so that the result appears completely natural.  As an artist, he was a member of Grupo 59 and a driving force for contemporary expression in all areas of cultural development.

HKW Bauhaus Imaginista

bauhaus imaginista

Fr, 15. März 2019 — Mo, 10. Juni 2019

Team
Künstlerische Leitung und Kuration: Marion von Osten, Grant Watson
Projektleitung: Julia Jung
Projektadministration: Philipp Krüger
Kuratorische Assistenz: Franziska Zahl
Registrarin: Annette Schryen
Medienproduktion: Jonas von Lenthe
Bildredaktion: Iris Ströbel
Redaktion, bauhaus imaginista Online Journal: Anja Guttenberger, Michael Baers
Lektorat: Martin Hager, Karl Hoffmann, Clemens Krümmel, Robert Schlicht, Rebecca Williams
Ausstellungsdesign: Kooperative für Darstellungspolitik

Recherche
Elissa Auther, Suchitra Balasubrahmanyan, Regina Bittner, Gavin Butt, Helena Čapková, Anshuman Dasgupta, Tatiana Efrussi, Thomas Flierl, Erin Alexa Freedman, Anja Guttenberger, Christian Hiller, Maud Houssais, Eduard Kögel, Mariana Meneses, Partha Mitter, Luiza Proença, Daniel Talesnik, Hiromitsu Umemiya

Rudolf Hamburger, Richard Paulick

Hamburger Paulick

 

Eduard Kögel:  Zwei Poelzigschüler in der Emigration. Rudolf Hamburger und Richard Paulick zwischen Shanghai und Ost-Berlin, 1930–1955, (Dissertation Bauhaus Universität Weimar e-publication 2007). 

 

Dissertation an der Bauhaus Universität Weimar

 

 

 

Aus den Dissertationsgutachten:

Sie ist ein zeitgeschichtliches Werk, dem es auch um die Rehabilitierung von Biographien geht, die in der DDR wahlweise einer ideologisch bedingten Zurichtung bzw. Unterschlagung unterzogen wurden, die wesentliche Lebensabschnitte beider Architekten verkürzte, verschleierte oder ganz unterdrückte. Hier, in diesem Zurechtrücken der prominenten, d.h. öffentlichen bzw. politischen Biografien seiner Protagonisten, geht es um (historische) Wahrheit – und damit um das Kerngeschäft der Geisteswissenschaften.

Prof. Dr. Dieter Hassenpflug, Bauhaus-Universität Weimar

 

Biographische Studien sind für Historiker immer eine Herausforderung, (…). Können Sie den Kriterien seriöser Wissenschaft genügen? (…) seriös will den Anspruch betonen, dass bei derartiger Forschung alleine das Nachweisbare, das Wahre, zur Grundlage der Darstellung gemacht wird und alles Zweifelhafte, Widersprüchliche, nicht eindeutig Belegbare mit der größtmöglichen Redlichkeit als solches benannt wird. In diesem Sinne ist die vorliegende Dissertation von Herrn Kögel ein vorbildliches Dokument seriöser geschichtswissenschaftlicher Forschung.

Prof. Dr. Johannes Küchler, Technische Universität Berlin

 

Der hier ausgebreitete Stoff hat ebenso vielfältige disziplinäre Anschlussstellen wie fachliche Aspekte und bringt neue Informationen und Entdeckungen in den gewöhnlich nicht miteinander verknüpften Forschungskontexten (…). Was Kögel in (…) seiner Dissertation nähmlich ausbreitet, gleicht einer beeindruckenden Forschungsexpetition jenseits der bereits kartierten Geschichte der westlichen Architektur.

Prof. Dr. Simone Hain, Technische Universität Graz