Crossroads of Modernism

Thomas Flierl, Eduard Kögel, Robert K. Huber, (eds.)

China – Crossroads of Modernism. East-West Encounters in 20th Century Architecture

Modernism did not only take place in Europe, but also in multiple variations in East Asia. For example, Chinese students in the West came into contact with the themes and transformed them after returning home. This book brings together selected perspectives from China and (mainly) Germany that discuss the mutual influence.

Catalogue Studio Zhu Pei

Studio Zhu Pei

Studio Zhu Pei, Beijing

POETIC IMAGINATIONS Interweaving Architecture With Traditional Values

Catalogue

Projects:
Jingdezhen Imperial Kiln Museum, Jingdezhen, Jiangxi, CN, 2020
Majiayao Ruins Museum and Observatory, Lintao, Gansu, CN, 2018–
Zijing International Conference Camp, Jingdezhen, Jiangxi, CN, 2022
OCT Art Centre, Zibo, Shandong, CN, 2020
Yangliping Performing Arts Centre, Dali, Yunnan, CN, 2020
Shou County Art Centre, Shou County, Anhui, CN, 2019 

 

1937.5_Xin Jianzhu / Die Architektur

The Lure of the Modern

The Lure of the Modern: The Transfer of German Ideas to Guangzhou

by Eduard Kögel in: Architectural Journal, Special Issue Lingnan Architecture under the Dual Global and Local Visions, 12/2023

现代的诱惑 : 德国建筑思想在 广州的传播, 建筑学报, 12/2023

cultural tourism

Eduard Kögel: Jinyun Quarries, in Architectural Practice 12/2022, p. 142–151.

Deutsch-Koloniale Baukulturen

Deutsch-Koloniale Baukulturen

Deutsch-koloniale Baukulturen

AUSSTELLUNG // DEUTSCH-KOLONIALE BAUKULTUREN. EINE GLOBALE ARCHITEKTURGESCHICHTE IN 100 PRIMÄRQUELLEN

am Zentralinstitut für Kunstgeschichte München

20. April bis 30. Juni 2023

Kommentiert wird die Ausstellung durch einen Katalog mit insgesamt 100 Fallstudien. Die Ausstellung wurde konzipiert von PD Dr.-Ing. Mag Michael Falser (DFG-Heisenberg-Fellow am Institut für die Geschichte und Theorie von Architektur, Kunst und Design, TU München).

Darin Eduard Kögel:

  • Zwischen Feng Shui und Chinoiserie? Die Zwischenbahnhöfe der Schantungbahn von Heinrich Hildebrand (1904)
  • Zum Ende der deutschen Kolonialzeit in China. Ernst Boerschmanns Ausstellung Chinesische Architektur im Berliner Kunstgewerbemuseum (1912)
  • Teilabbruch, Umbau, Weiterbau. Die „Zivilisierung“ des Qianmen-Tores in Peking durch Curt und Gertrud Rothkegel (1914/15)